dinsdag 3 februari 2009

Het roer om....


Veelal is er een aanleiding die ervoor zorgt dat mensen coaching aangaan en veelal is er een grote onvrede die ervoor zorgt dat de mensen achter bedrijven een coach aantrekken. Het maakt eigenlijk helemaal niet uit wat het is, maar de maat is vol en dan moet het anders!
Geen gezeur, geen gezanik…… het roer moet om!

Voor bedrijven is het heel moeilijk om zich anders te profileren. Immers, er werken meerdere mensen bij elkaar en zij hebben allemaal hun gewoontes en redenen waarom ze doen wat ze doen.
Verandering van de zaak vraagt veel inlevingsvermogen van de coach in de gesprekken met de diverse personen en uiteindelijk wordt een plan van aanpak uitgevoerd dat er veelal heel anders uitziet dan men zich had voorgesteld.
Vaak hebben ondernemers en werknemers geen idee wat zij uitstralen en hoe cliënten op hen reageren. Vaak hebben bedrijven, die een pushtechniek hanteren, geen idee dat ze dat doen.
De omschakeling naar een pulltechniek vraagt een onmerkbaar stappenplan van de coach, waarbij de de medewerkers zich bewust zullen worden van hun overtuigingen. Het gevolg is dat zij open komen te staan voor de nieuwe materie; de pullmethode!

Want is het niet fantastisch wanneer nieuwe cliënten zich spontaan melden en jij hen niet meer hoeft te overtuigen van de kwaliteiten van het bedrijf? Is het niet fantastisch wanneer je cliënten zelf nieuwe cliënten aanbrengen, omdat zij hen met hun enthousiasme hebben overtuigd?
En is het niet fantastisch wanneer je om je heen alleen maar lovende woorden over de service van het bedrijf hoort?
Uiteraard!
Maar daar moet wel iets voor gebeuren; daarvoor moeten een aantal dingen, die normaal waren zich te manifesteren, wel achterwege blijven. Daarvoor moet vertrouwen en een goede communicatie ontwikkeld worden.
Daarvoor moet rust in de uitstraling ervaren worden; bij iedereen die bij het bedrijf werkt.

Nee, ik heb het niet over luiheid. Nee, ik heb het niet over gemakzucht. En nee, ik heb
het zeker niet over roekeloosheid.
ik heb het over vertrouwen in het bedrijf. Ik heb het over communicatie vanuit vertrouwen. Ik heb het over pulltechnieken die in alle rust verweven worden in de sprankelende uitstraling van het bedrijf; van het kopje koffie bij de receptie tot het gesprek bij het presenteren van de offerte.

Ik heb het over klasse en niveau.

Ik heb het over een bedrijf met een megaportefeuille aan open sollicitaties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie.
Zodra ik de gelegenheid heb, zal ik uw mail beantwoorden.

Keep smiling,

Mary-Rose